Fakt, že nové auto není tou nejlepší investicí, je všeobecně znám. Nová vozidla ztratí za první tři roky v průměru 33 procent své původní hodnoty. Existují však značky a modely, u kterých není tato ztráta až tak markantní. Naopak prémiové značky dokáží přijít io polovinu z pořizovací ceny.
Americký portál edmunds.com přinesl dříve zajímavou studii. Podle ní ztratí vaše auto během prvního kilometru (čili ihned po opuštění prodejny) až 11 procent své hodnoty. Hodnota přitom rovněž razantně klesá i během prvních let užívání. Během prvních pěti let klesne hodnota auta až na úroveň 40 procent původní hodnoty. A to mluvíme pouze o nákladech vyplývajících z vlastnění auta. Kdybychom připočítali náklady na palivo, parkování a jiné výdaje běžného provozu, ztráta by se ještě prohloubila.
Ztráta hodnoty odrazuje mnoho zákazníků
I přes současnou příznivou ekonomickou situaci zůstává zcela nový vůz pro mnoho lidí nedosažitelným snem. Navíc, obrovská ztráta hodnoty během prvních let provozu auta od jeho koupě, odrazuje mnoho zákazníků, kteří se proto raději zaměřují na zánovní auta. „Například u tříleté Dacie Duster, což je v našich podmínkách jedno z nejžádanějších SUV, se ztráta hodnoty oproti novému autu pohybuje kolem 20 procent. Oproti tomu modely vyšší střední třídy od výrobců takzvané velké trojky, tedy Audi, BMW a Mercedes, dokážou ztratit i více než 50 procent ze své hodnoty,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.
Více než třetina ceny je rázem „fuč“
Mezi slovenskými řidiči nejoblíbenější značka Škoda ztratí za tři roky 25 až 37 procent ze své hodnoty. Mezi jejími modely si nejlépe drží cenu Škoda Rapid, která průměrně přijde o 25 hodnoty. Naopak vlajková loď mladoboleslavské automobilky Škoda Superb ztratí za tři roky 35 procent své původní hodnoty. „Příklad Superbu jasně ukazuje, že čím dražší a luxusnější auto zákazník kupuje, tím více na něm během prvních let ježdění ztratí. U zánovních aut totiž o největší část hodnoty přichází už první majitel,“ doplňuje Petr Vaněček.
Nejvyšší ztráta hodnoty u 3letých aut
Audi A5 – 53%
Mercedes třídy E – 53%
BMW řady 5 – 51%
Audi A6 – 50%
Peugeot 508 – 50%
Nejnižší ztráta hodnoty u 3letých aut
Suzuki Vitara – 21%
Jeep Renegade – 21%
Dacia Duster – 21%
Renault Captur – 22%
Toyota Yaris – 24%
Zánovní auto či oldtimer je dobrá koupě
Každé auto vás bude stát peníze na údržbě, garážování, pojistkách a dalších výdajích, které jsou nezbytné pro udržení jeho hodnoty. Tyto náklady lze velmi redukovat, pokud máte auto jen uskladněné a uložené „na lepší časy“, ale dramaticky rostou, pokud s ním jezdíte.
Pokud hledáte auto, které bude mít strmou křivku nárůstu hodnoty, potřebujete něco, co milují děti nebo mladí dospělí. Nejlepší volbou je auto, kolem kterého se rodí kult a fanouškovská základna. Oldtimery a klasické sporťáky jsou proto často ideální volbou, jak investovat peníze do staršího auta.

Pokud jedete kupovat ojetinu, určitě si přizvěte i odborníka. V první řadě vždy trvejte na zkušební jízdě a nenechte se jen převézt prodejcům. Zkušební jízda může odhalit několik neduhů na autě. Pokud prodejce nabízí více aut, tedy jde o společnost, nebude problém si najít na internetu reference od spokojených nebo nespokojených zákazníků. Silné opotřebení auta zjistíte poměrně jednoduše, stačí se zaměřit na několik problematických míst.
Aktuální situace na trhu zánovních aut
Ve třetím kvartálu roku 2019 bylo na slovenském trhu inzerováno 14 997 zánovních ojetých vozů, což je o 6 042 více, než za stejné období loni. Zánovní ojetá auta se nejčastěji prodávala s cenovkou 21 500 eur. Nejčastější cena tak stoupla o 3000 eur. Nejčastější věk byl 1,1 roku a nejčastější stav na odometru se v rámci třetího kvartálu ustálil na 12 890 kilometrů. První tři místa v TOP 10 nejvíce nabízených vozů obsadily Škoda Octavia, Škoda Fabia a Kia Ceed. První desítku uzavírá Mercedes GLE.